dinsdag 30 september 2008

Photokina (4)

Van alle stands op de photokina heb ik waarschijnlijk wel het meest genoten op die van de Lomografie. Zij hadden een zeer fraaie inrichting gemaakt, bestaande uit allemaal foto's gemaakt met deze 'analoge' lomotoestelletjes op de vloer en langs de wanden. Maar er waren ook tientallen van dit soort bijna speelgoedachtige toestelletjes te bekijken. Waar wij met onze megapixels liefst een beeld hebben dat zo scherp mogelijk is en zonder kleurafwijkingen, mag het bij de lomocamera allemaal juist verkeerd zijn en dat noemt men dan een mooi effect!! Ik heb spijt dat ik mijn eerste fotocamera, die ik op mijn 10 de verjaardag kreeg, vanwege zijn slechte kwaliteit foto's heb weg gedaan. Ik had daar nu als lomofotograaf niet mee voor gek gestaan.
Er waren ook allerlei speciale types lomocamera's te bekijken, zoals een camera met fisheye voor slechts 35 euro. Of een namaak Rolleyflex volledig van lichtgewicht plastic, (die was wel 200 euro, verschil moet er zijn) 'om vanuit een lage positie ongemerkt straatfotografie te maken' werd erbij gezegd. Wie extra kleurfouten wilde hebben kon een camera kopen die met een draaiknopje 6 verschillende kleurzwemen naar keuze over je foto kon plaatsen. 'Leuk als je het knopje tussen twee kleuren in laat staan', legde de verkoopster technisch uit, 'dan krijg je een kleurverloop van de ene kleur naar de andere'. Ja en de foto's logen er niet om, de gekste kleuren kreeg je in je foto voor nog geen 50 euro.

Verder was het prachtig om te zien hoe mensen hier in deze stand aan het genieten waren. Foto's kijken of gefotografeerd worden tegen een originele achtegrond, even uitrusten op de grond of in een stoeltje. Je kon daar aan het fotograferen blijven en dit is dus ook maar een selectie van wat ik daar in een kwartiertje heb gefotografeerd.



10 opmerkingen:

Koen zei

Inderdaad een geweldige achtergrond om leuke sfeerfoto's te nemen! Knap

Anoniem zei

Deze hemelse stand is me helemaal ontgaan, maar we treuren niet meer. Dankzij deze mooie beelden, zijn we weer helemaal blij en tevree.

Martine zei

Toffe stand! Heb je dan zo geen speeltje gekocht?

Carola Rummens zei

nee, ik heb het kunnen weerstaan.

Anoniem zei

Niet alleen de standen zijn prachtig,
maar ook deze foto's ervan!!!
Ja die oude toestellen worden weer in.
Gr.
P-TER

Erwin Acke zei

Mooie Photokina-reeks! De stand van Lomo was iets om in het "echt" te zien (en te beleven), maar je hebt het toch goed in beeld gebracht. Heb je er ook een totaalbeeld van?

Anoniem zei

De tweede foto in deze reeks vind ik schitterend : de man die tegen de boog aanligt geeft het geheel een slome maar toch dynamische indruk, met zijn uitgestrekte been richting fotografe.

Anoniem zei

Ik heb die wand ook gezien en de foto's die jij ervan gemaakt hebt, vooral nr.2, zijn prachtig. Ik vraag me nu af waarom ik er zo achteloos aan voorbij ben gelopen.

Anoniem zei

Vind nr. 3 wel enig: typisch Photokina-sfeertje heb je daar ge-framed! Drie verschillende typetjes: de ene die moe van het vele rondlopen en drentelen zich eindelijk eens kan afkappen, nr twee met het compactje vol snapshots die zich eindelijk eens wat tijd gunt om even te genieten van een fris ijsje, en nr drie die koortsachtig op zoek gaat naar die ene folder van zijn droom-toestel...

Rudi zei

Nog geen tijd gehad om te reageren maar de tweede foto viel me meteen op. En duidelijk niet alleen bij mij. Prachtfoto!