dinsdag 16 september 2008

Stella Artois (2)












Wat mij opgevallen is aan mijn eigen reeks foto's in de oude Stella Artois brouwerij is, dat ik het steeds weer voor elkaar krijg om in al die drukte die er toch was, foto's te maken waar geen mens op staat. Ik denk dat de foto linksboven de enige is waar mensen op staan en dan nog bescheiden in de verte. Ik weet nog dat ik dacht, "nou toe dan maar voor een keer". Martine stond achter mij te wachten op het trappetje en daarachter ook alweer mensen. Als je lang wacht creeer je files nietwaar. Bij anderen zie ik zeer creatieve foto's waar ze juist passerende mensen een meerwaarde aan hun foto laten geven. Ik vind dat knap, ik moet dat echt nog leren.
Inmiddels gaan we na de kelder en de eerste verdieping van de brouwerij te hebben bekeken, naar de tweede verdieping. Ook een hele aparte omgeving met nog grote ketels op rails, waarvan ik geen idee heb waar het voor diende. Ik had natuurlijk met die gids mee moeten lopen, maar had het veel te druk met fotograferen. Mijn camera kon hier wel op iso 400 en dan kreeg ik nog redelijke sluitertijden. Dankzij de 18-55 mm lens met imagestabilisatie was dat uit de hand nog net te doen.


7 opmerkingen:

Caroline zei

Ik heb ook altijd moeite met het goed in beeld brengen van mensen, ooit leer ik het wel. Uw foto's zijn alleszins zeer mooi, met of zonder mensen...

Anoniem zei

Moeilijk. Ik neig naar foto's zonder mensen. Die zijn vaak een storende factor in architectuur- en industriële onderwerpen. Die foto in de kelder met dat invallend licht is fraai van sfeer.

An zei

Knap lijnenspel in tweede (rechtse) foto! Ik hou ook wel meer van foto's zonder mensen bij dit soort fotografie.

Kris zei

Je foto's zijn stuk voor stuk sober en strak, en zuiver van kleur. Het is allemaal zoals ook ik het gezien heb, en dat heeft zijn klasse. Je verbeeldt de werkelijkheid zoals het is. En moet zeggen: uw toestel geeft wel een zeer goede belichting weer.
Knap werk.
En inderdaad, zoals je voordien al schreef, waar zijn al die bezoekers naartoe? Goed opgemerkt.

Anoniem zei

Ja, mét of zonder mensen?
Evenzoveel meningen als er fotografen zijn denk ik maar...
Allebei moet kunnen...!
Wil je de nadruk leggen op architectuur of wil je een bepaalde sfeer vastleggen...

Gaat het je louter om de vormen en structuren, mooie kleuren enz..

Langs de andere kant leeft een gebouw, een straat, een stad, de wereld, net door mensen!
Geeft er vaak een "ziel" aan...
Daarom wacht ik nooit tot "de mensen/bezoekers/toeristen" zijn verdwenen...

Koen zei

Je ziet aan deze beelden dat jij tot op de details let. Allemaal wel overwogen en zeer knap weer gegeven!

Anoniem zei

wat een mooie verstilde kleuren op de brouwerij foto's!