zondag 19 april 2009

Dood spoor in Aarschot (2)

Waren de twee overzichten van het treintje in de vorige post sfeervol in zwart-wit, de details vragen toch om kleur. Dit enkel vanwege het vele roest dat op de wagonnetjes zat.
Het was een waar lijnenspel van balkjes en scharnieren met veel mooi roestbruin ertussen. Ik ben niet zo'n detail-mens dus het was een goede oefening voor mij.

Wie trouwens weet wat "heuvelen" is mag het mij zeggen. Ik heb maar niets aangeraakt, dat leek mij het beste!!

10 opmerkingen:

Anoniem zei

"Niet heuvelen". Wat moeten we ons daar bij voorstellen? Rare jongens, daar bij de NMBS.

ysabje zei

de kleuren zijn prachtig. Al goed dat je ervoor gekozen hebt om ze in kleur te houden.

Ik heb heuvelen even opgezocht omdat ik nieuwsgierig was en ik vind de betekenis eigenlijk wel tof...

Wikipedia zegt: Het heuvelen van goederenwagens is een proces dat al tientallen jaren gebruikt wordt om goederenwagens te sorteren op bestemming en zo, per bestemming, treinen samen te kunnen stellen. De wagens worden gesorteerd met behulp van de zwaartekracht: ze worden over een heuvel geduwd en rollen via een aantal wissels naar één van de verdeelsporen waarop de nieuwe treinen worden samengesteld.

dat van die heuvel is toch tof!

Carola Rummens zei

@Ysabje Aha en deze moeten dus niet gesorteerd worden dan of zo?

LAMP (hobbyfotograaf) zei

Naast de mooie foto's kan je hier altijd iets bijleren... zo weten we van heuvelen betekent..
gr

Lamp

Daisy zei

Goed dat je voor kleur gekozen hebt in deze foto. Dan zijn ze inderdaad net wat interessanter om te zien. Leuke detailfoto's.

Anoniem zei

jawel, leuke kleinoodjes,
mooi in beeld gebracht (compositie)!
mooi roest!

Martine zei

Tegenwoordig denk ik dat men dat rangeren noemt, maar dat gebeurt zonder heuvel.

Rudi zei

Heuvelen en rangeren zijn niet exact hetzelfde maar heuvelen komt er op neer dat rijen goederenwagons worden samengesteld zonder al te veel bewegingen van de locomotief.

Ik denk dat hier nog veel meer interessante foto's kunnen worden geschoten maar deze zijn zeker boeiend.

Caroline zei

Uw detailoefening is alleszins heel geslaagd!

P-TER zei

Leer hier bij!
Knappe foto's,
ook al omdat er
roest te zien is!
Gr.
P-TER