maandag 13 april 2009

De grote ronde van het Hageland

Vandaag werd voor de vierde keer de grote ronde van het Hageland gereden. Start en finish in Aarschot centrum. Een mooie gelegenheid om ook op de fiets te kruipen en naar Aarschot te trekken met dit mooie weer.

Even buiten Aarschot wist ik een plaats waar ze direct na de start zouden langskomen. Genoeg tijd om een mooi plekje te zoeken en met de stand van de zon rekening te houden, iets wat me bij de finish een paar uur later niet lukte. Dat was een akelig tegenlicht helaas (laatste foto). Waar ik geen rekening mee had gehouden was de enorme chaos van renners en de slechts paar seconden waarin je tijd hebt om foto's maken. Ze stuiven werkelijk voorbij. Een sluitertijd die ik vooringesteld had op 1/1250 seconde was niet genoeg om de renners haarscherp te krijgen. En op contionous shooting mode hield de camera na drie foto's op omdat hij het te druk had met wegschrijven van de rawbeelden. Het is allemaal maar weer een ervaring.

Ja en als de renners dan een paar uur zwoegen in de zon is het achter de hekken wachten op hun terugkomst. Je kan natuurlijk ook een pintje gaan drinken aan democratische prijs of een frietje halen in het frietkot dat voor de gelegenheid is neergestreken op de markt van Aarschot.

En dan zijn daar de renners weer voor de laatste kilometers door de stad Aarschot. Zes rondes moeten ze nog door de smalle straatjes rijden voordat ze werkelijk kunnen finishen. De wedstrijd werd gewonnen door Geert Omloop.

7 opmerkingen:

ysabje zei

ik vind die laatste foto helemaal niet slecht hoor. Dat licht stoort me niet...

Carola Rummens zei

@Ysabje Dank je. Ik was er niet blij mee maar hij hoort erbij in de reeks tenslotte.

Susanne Stoop zei

Je reeks geeft een goed overzicht van hetgeen zich in en om de race afspeelt.
Wielerfoto's maken is inderdaad niet makkelijk. Heb het een aantal jaar geleden ook eens gedaan. Heb maar weinig goede foto's overgehouden van de grote hoeveelheid die ik had gemaakt.

Mijnnikonenik zei

Je hebt het toch goed geprobeerd voor de eerste keer. Sport fotograferen is inderdaad niet makkelijk. Heeft je toestel geen sportstand (S)? Misschien daarop eens proberen? Groeten, Joke

Carola Rummens zei

@Joke Ja dat heeft ie,maar die nam een lagere sluitertijd ten gunste van wat meer scherptediepte. Ik heb toen maar voor sluitertijdvoorkeur gekozen.

Martine zei

Bij een wielerwedstrijd heb je meer om naar uit te kijken dan de renners. Het is vooral het randgebeuren dat leuke en grappige beelden kan opleveren.

Anoniem zei

Dat ventje achter de reclame van Het Laaste Nieuws staat er anders wel haarscherp op. Maar ik veronderstel dat daar zelfs een sluitertijd van 1/25 OK was geweest...