donderdag 9 april 2009

Capa in Brussel

In het Joodsmuseum in Brussel is nog tot 19 april werk van Robert Capa te zien. Het is een indrukwekkende tentoonstelling van ongeveer 150 foto's. Ook was er een zeer goede documentaire te zien van bijna een uur over zijn leven en werk. Ik kan de tentoonstelling van deze grootste oorlogsfotograaf echt aanbevelen.
Hieronder de enige foto die ik in het museum heb gemaakt omdat hij een extra achtergrond verhaal heeft. Capa heeft altijd meegelopen in de frontlinies om zo de beste foto's te kunnen maken. Ook bij de landing in Normandie op 6 juni 1944 was hij meegegaan met de landing op Omaha Beach. Hij maakte van de gevechten die dag meer dan 100 foto's. Slechts 11 zijn daarvan bewaard gebleven omdat een assistent de negatieven later verkeerd heeft ontwikkeld. Daardoor is waardevolle documentatie verloren gegaan. De foto's die wel bewaard zijn gebleven spreken boekdelen.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Prima tip. Moet ik zeker eens gaan bekijken.

Anoniem zei

idd goeie tip, merci

Martine zei

Vast en zeker super interessant!

Bart zei

Elke keer is er al iets tussengekomen als ik wou gaan. Volgens mij is het meer dan de moeite! Nog een weekje tijd dus! Bedankt voor me er nog eens aan te herinneren! ;)

ysabje zei

jij kent de musea wel in belgiƫ en omstreken... Ik kijk ernaar uit om binnenkort met jou in een museum te staan...

Stijndc zei

Beetje ver momenteel, hoewel het me wel enorm aanspreekt.