woensdag 2 april 2008

Just curious

Soms kun je teleurgesteld zijn in je keuze van instellingen en het is nooit over te doen. Ik was in de tuin aan het werk en eigenlijk moet ik een hekel hebben aan slakken want ze eten al mijn planten op, maar deze was wel heel fotogeniek. Het was een echte "gluurder". Dus naar binnen gerend en mijn camera gepakt. Diafragma 9 ingesteld voor iets meer scherptediepte, was mijn snelle actie. Toch niet goed genoeg!! Ik heb scherpgesteld op de kop van de slak, dat leek mij het beste. Maar het slakkenhuis was toch nog waardeloos onscherp bij dit diafragma en een focusafstand van 55 mm (het maximale bij deze lens).
Ik heb daarna in photoshop iets gedaan wat ik nog nooit gedaan heb. Ik heb een kopie van de foto gemaakt en de onderste laag verscherpt in smart sharpen met een radius van wel 10 pixels. Dat is veel want normaal verscherp ik met 1 of hoogstens 2 pixels. Daarna in de laag daarboven enkel het slakkenhuis van de verscherpte onderlaag door middel van een laagmasker naar voren laten komen. Het resultaat is niet de totale vervorming die ik had verwacht. Eigenlijk kan het er denk ik nog net mee door. Dus als een leuke foto totaal is mislukt kun je toch nog eens iets proberen in photoshop voor je hem in de vuilbak gooit.

3 opmerkingen:

Koen zei

Wat begin jij een expert te worden, zeg! Als ik een vraagje heb over photoshop weet ik bij wie ik terecht moet...
Mooie uitsnede!

Martine zei

Als je graag wat "mislukte" beelden hebt om mee te oefenen, ik kan ze je leveren.
De foto is toch redelijk goed gekomen. Zonder je uitleg zou ik het niet ontdekt hebben.

Unknown zei

De scherpte ligt iets meer op de deur dan op de slak vermoed ik. Nu heb je je toch nog goed uit de slag getrokken met PS. Ik gebruik vaak de high pass filter om (selectief) te verscherpen