vrijdag 25 januari 2008

Ramen en deuren

Omdat velen mij adviseren om meer een vast focus lens te gebruiken ben ik eens in Leuven op stap gegaan met mijn 50 mm 1.8 lens. Al snel was het thema van de wandeling duidelijk: "ramen en deuren". Ze zijn er in vele soorten en maten.
Toch bleek al gauw dat ik helemaal geen vast focuslens mens ben. Ik ben mijn creativiteit volledig kwijt. Ik wil kunnen zoomen en niet achteraf uitsnedes maken zoals in dit bericht. Ik wil niet de beperking van net niet kunnen fotograferen in een kleine ruimte. Wat zijn we verwend met zoomobjectieven, want vroeger had men vaak niet anders dan een 50 mm lens op zijn camera. Maar wie weet went het met veel oefenen. Mooi scherp zijn de foto's in ieder geval wel met dit lensje.
Voordeel van een vast focus lens is ook dat je vaak een goede lichtsterkte kunt krijgen tegen een redelijke prijs en dat is bij zoomobjectieven niet te betalen helaas.
Toch heb ik wel genoten van mijn kleine wandeling. Hieronder nog een paar leuke deuren. Let vooral eens op de creativiteit van de postbodes in Leuven!!
Omdat alle foto's wel wat verschilden van kleur heb ik ze omgezet in zwart-wit, zodat ze weer een beetje een eenheid met elkaar vormen.


6 opmerkingen:

Peter M zei

Ja ... je word nog een zwart-wit mens! Geweldig ...

ellen zei

Fantastische shoot, Caro, die foto van het huisje met de fietsen voor de deur (en de creatieve postbode) vind ik geweldig!

LAMP (hobbyfotograaf) zei

Dag Caro

Ik heb mij in jouw toestel verplaatst en meegekeken met wat je zag...Die twee duiven zijn daar voor jou rustig blijven zitten. zelf zou ik de foto wat meer contrast geven...
En ja zoals je zegt: we zijn inderdaad verwende "zoomers" geworden. Ik was gisteren langs de Leie en had mij voorgenomen om die 50mm niet van toestel af te nemen... helaas het heeft toch geen half uur geduurd...

Carola Rummens zei

Grappig dat jij dezelfde ervaring hebt Lamp, het is even wennen als je niet kunt zoomen. Maar ik vind het lensje wel erg goed. Gaan we jouw foto's met die lens een keer zien op je website?

Martine zei

Hallo Caro, op wandel geweest in de Sint-Geertrui abdij?
Het moeten niet altijd bankjes zijn! Groetjes

Carola Rummens zei

Ja Martine dat heb je goed gezien. Voor jou heb ik geen geheimen blijkbaar!! Toch blijft een mooi bankje ook fotogeniek hoor.