zaterdag 19 januari 2008

Gitaar

Vandaag eens bekeken wat mijn lenzen kunnen onder slecht licht omstandigheden in een binnenhuis stiuatie, iets wat bij feestjes of gezellig samenzijn al gauw eens voorvalt. Al snel wil je dan een flitser gaan gebruiken, maar dat wilde ik deze keer niet.
Mijn 28-135 mm IS 3.5-5.6 lens stelde mij eigenlijk een beetje teleur. Bij mijn model voor deze test, een gitaar, moest ik met deze lens een iso van 800 en diafragma 5.6 instellen om een sluitertijd van 1/20 te halen. Bovenstaande foto is genomen met het 50 mm 1.8 lensje en met dezelfde lichtomstandigheden (aanwezig licht van lampen en dus ook de witbalans ingesteld op lamplicht) en dezelfde afstand van het onderwerp als met de vorige lens. Met deze 50 mm 1.8 lens kon ik de iso op 200 houden en een diafragma van 1.8. De sluitertijd was daarbij 1/60 wat nog heel goed is om uit de hand te nemen zonder imagestabilisatie. Bovendien natuurlijk veel minder ruis als op iso 800.
Wat een verschil zo'n 1.8 lens. Jammer dat lichtgevoelige lenzen zo verschrikkelijk duur zijn als je er een beetje een handige zoom in wilt hebben. Want dat is weer het nadeel van een vast focus lensje==> Je moet je voeten gebruiken om een beetje heen en weer te kunnen zoomen!!

6 opmerkingen:

Martine zei

Dit is wel een gezellige warme foto geworden. Bij een gitaar stel ik me heel wat dingen voor. Interessant is je uitleg over de lenzen.

LAMP (hobbyfotograaf) zei

Dag Caro,

Jij brengt muziek in ons leven...

Mooie test en terechte bemerking, want die vaste lenzen zijn prima, een nadeel is dat je dan niet kan zoomen,(beeldcompositie nadien bepalen, door knippen) maar groot gelijk om een 50mm 1,8 te gebruiken...!
Ik heb er ook zo ééntje maar hij blijft te vaak in mijn fototas zitten... ten onrechte, zie ik nu !

ps: ik ben aan een collectie 2007 bezig over de Vlaamse Ardennen, die is weldra op een nieuwe website te bekijken.Graag jouw bevindingen (ik stuur je het wenadres door zodra alles klaar is)

vr gr

Lamp

LAMP (hobbyfotograaf) zei

Dag Caro

Hierbij de link van m'n site met het jaaroverzicht 2007 Vlaamse Ardennen

Leuk wellicht er de 5 beste uit te halen naar jouw keuze

Bedankt
VR GR

Lamp


http://web.mac.com/lamp5/Vlaamse_Ardennen_2007_in_beeld/Vlaamse_Ardennen.html

Carola Rummens zei

Er zijn vele mooie beelden maar de landelijke rust van Ronse en het poortje in Maarkedal zijn wel mijn favorieten.

LAMP (hobbyfotograaf) zei

Caro

Goeden dag, even nog meegeven : mijn webadres is gewijzigd

http://web.mac.com/lamp5/Vlaamse_Ardennen_2007_in_beeld/Mist.html

Groeten

Lamp

Carola Rummens zei

Hallo Lamp

Je hebt de website nu wel erg mooi uitgebreid. Leuk ook die kleine diashows. Je hebt heel wat afgereisd vorig jaar dat is nu wel duidelijk.
Ik moet wel zeggen dat het laden van de website hier en daar lang duurt. Zijn de foto's zo zwaar? Bovendien moet je de website in internet explorer bekijken want in Mozilla werkt hij niet. Andere browsers heb ik niet geinstalleerd dus kan ik niet uittesten. Maar goed, de meeste mensen zullen wel met internet explorer kijken denk ik.

Groetjes
Caro