maandag 21 april 2008

Een rondje rond het IJsselmeer

Marken

Als je iemand Nederland op zijn mooist wilt laten zien, dan is een rondje rond het IJsselmeer erg leuk om te doen. In de provincie Noord-Holland heb je oude vissersplaatsjes als Marken en Volendam. In de provincie Friesland zijn Makkum, Workum, Hindelopen en Stavoren hele karakteristieke plaatsjes aan het IJsselmeer. Natuurlijk konden we dit niet allemaal in een weekend doen, maar we hebben een goede poging gedaan.
Zaterdag begonnen met Marken. Helaas was het koud, winderig en somber weer. Pas toen we weer in de auto zaten om verder brak de zon door. Ik had eigenlijk direct weer terug willen gaan, maar dat zag de familie niet zitten.
Zondag hadden we meer geluk met flink wat zonneschijn en zijn we naar Makkum en Hindelopen gegaan.
Ik heb wel weer geworsteld met de grote contrasten tussen lichte en donkere gedeelten in de foto's. Mijn camera kan grote contasten slecht aan vind ik. Of ik heb het zelf nog niet goed door hoe ik dat goed kan oplossen. Toch vaak verschillende meteringen en compensaties geprobeerd om het beste resultaat te krijgen, maar het blijft moeilijk. Oplossing zal ongetwijfeld zijn om soms twee of meer foto's te combineren. Maar dan moet je wel een statief mee hebben en geen mensen op de foto's zetten.


Huisjes achter de dijk in Makkum


De sluis en het sluiswachtershuisje in Hindelopen

3 opmerkingen:

Unknown zei

Knap gedaan hoor. Inderdaad zijn meerdere belichtingen combineren vaak de enige goede oplossing maar nogal omslachtig.

Martine zei

Vooral aan die witte luchten heb ik een hekel. Ze maken het fotograferen erg moeilijk.

LAMP (hobbyfotograaf) zei

Dag Caro

Je moet het maar doen He...

Makkelijk gezegd... maar maak van zo'n situatie maar eens een goede foto... Je hebt dit goed aangepakt... en jawel je inspireert wellicht velen van ons die met de camera ook in zp'n situatie zitten.

vriendelijke groeten

lamp

http://web.mac.com/lamp5