maandag 3 maart 2008

Maandag wasdag

Dit is een foto uit pure frustratie. Donderdag een mooi bosje narcissen gekocht, alvast voor het weekend. Nog in de knop voor extra lang plezier. Dat viel tegen helaas. Gisteren lieten ze hun kopjes al verwelkt hangen. Vandaag was het bosje op een na goed voor de prullenbak.
Aangezien ik toch de was buiten aan het ophangen was, heb ik de laatste narcis er maar bij gehangen!!
Eerst heb ik foto's met mijn telelens genomen omdat die vaak een veel betere onscherpe achtergrond creeert. Dat was ook het geval, maar ik kreeg de foto niet scherp genoeg naar mijn zin. Toen toch maar de 50 mm 1.8 lens gepakt. Daar diafragma 2.8 gekozen om toch maar zo veel mogelijk de bomen op de achtergrond niet herkenbaar te laten zijn. Het was een stuk minder wat betreft onscherpe achtergrond, maar de voorgrond daarentegen was wel goed scherp en dat is toch ook wat waard. Ik haalde wel een sluitertijd die ik nog niet eerder heb gehaald geloof ik bij iso 100, nl 1/2000. Zo had ik mijn knijper waarschijnlijk nog bij zware storm scherp gekregen.

Opmerking: Meestal verklein ik mijn originelen in paint om ze op het web te plaatsen. Bij deze foto zag ik een vreemde kleurmegeling in de rode knijper die mij stoorde na de verkleining. Ik heb de foto opnieuw verkleind in Photoshop, bij imagesize. Je moet dan wel zelf opgeven welke pixelverhouding je wilt. Het werkt dus niet met percentages. Maar mijn knijper is nu weer mooi rood in ieder geval.

6 opmerkingen:

Koen zei

Tot wat voor originele beelden frustratie kan leiden...

Martine zei

Soms kan het inderdaad tegenvallen als je bloemen koopt. In dit geval was nog niet alles verloren. Ik verklein mijn foto's altijd met photoshop, of soms met eern resize programma dat ik van en blogster gekregen heb. Ik kan het je eventueel dooorsturen.

Carola Rummens zei

Ja dat mag je doen Martine. Zal ik die ook eens proberen. Tot nu toe beviel Paint eigenlijk goed. Maar nu zag ik toch een rare kleurzweem.

Ellen, zei

Balen Caro... maar je frustratie levert wél een originele foto op :)
Knalkleuren, waarschijnlijk had ik ze zelf ontlopen hahaha

Carola Rummens zei

Ja gevaarlijke kleuren ik geef het toe!! Maar van alle knijpers in het mandje moest het deze wel worden. Bij blauw, groen of zelfs roze was het niet hetzelfde resultaat geweest. Ik zal proberen niet te vaak van die knalkleuren te gebruiken!!

Martine zei

Die knalkleuren vind ik in dit geval heel gepast. Je zet zo maar eventjes de primaiere kleuren bij elkaar, hetgeen niet altijd evident is. Het is je goed gelukt.