donderdag 25 oktober 2007

Een holle weg

Vandaag een kleine blik in mijn eigen straat, een echte holle weg. Vlaanderen staat bekend om zijn vele holle wegen. Een holle weg is een weg die is uitgesleten tussen twee hellingen. Wij hebben het geluk aan zo'n prachtig weggetje te wonen. Maar mijn straatje zou wel eens niet zo heel lang meer dit karakteristieke uitzicht kunnen hebben.
In het bos is de gemeente op dit moment flink aan het snoeien, omdat vele bomen over de elektriciteitskabels hangen. Morgen is het de beurt aan mijn straat. Daarom vanmorgen toch maar eens een foto gemaakt van al die hangende acacia's en eiken. Want hoe het gaat worden ben ik niet zeker van.
Zo tussen de bomen is niet zo heel veel licht en mijn 28-135mm IS lens moest op iso 800 staan om nog een sluitertijd van 1/80 en diafragma 4.5 te halen. Ik was echter helemaal niet tevreden over de scherpte van de foto's. Erg veel ruis op iso 800. Uiteindelijk mijn 50mm (1.8) lensje gepakt en die erop gezet. Geen groothoek meer dus ik moest een flinke stap achteruit zetten voor ongeveer hetzelfde beeld. Maar ik haalde met iso 400 een sluitertijd van 1/200 en diafragma 3.5. Dat maakt toch een heel verschil, ook in scherpte trouwens. Hoewel er weinig scherptediepte is bij een diafragma 3.5 is toch de overhangende tak vooraan mooi scherp.

Voor meer informatie over holle wegen kun je kijken op deze site: http://www.holleweg.info

3 opmerkingen:

LAMP (hobbyfotograaf) zei

Dag Caro

Mooi werk en dat met een standaard 50mm: tja....ik zal mijn lensje 50mm moeten afstoffen... want lange tijd niet gebruikt

Je inspireert mij hiermee

mvg

Lamp

http://fotolamp.blogspot.com/

http://oorkrabbeltjie2.blogspot.com

LAMP (hobbyfotograaf) zei

Beste Caro

ik heb bij wijze van experiment jouw foto van de "holle weg" bijgewerkt naar mijn persoonlijk gevoel, je kan de foto bekijken op mijn weblog...

Ik delete vervolgens jouw foto nadat je hem gekeurd hebt...

groeten

Lamp

Carola Rummens zei

Leuke bewerking Lamp, bedankt.
En ja dat 50 mm / 1.8 lensje is echt een heel mooie lichtgevoelige lens. Hij is zeer goed scherp en de prijs was ook scherp. Echt heel fijn om die erbij te hebben.