maandag 25 mei 2009

Kunst in Doel

Doel is een klein dorpje aan de Schelde, dat ligt in het havengebied van Antwerpen. Al sinds de 50er jaren van de vorige eeuw zijn er plannen voor een uitbereiding van die haven en daarvoor zou Doel als dorp moeten worden opgeofferd. Inmiddels heeft de maatschappij voor grond en industrialisatiegebied het merendeel van de huizen in Doel opgekocht, historische panden afgebroken en de rest staat op een enkele woning na te verkrotten. Dit terwijl er nog steeds geen definitieve vergunning is om de haven werkelijk uit te bereiden. Doel is ook bekend van zijn kerncentrale. Hierboven het dorpje onder de rook van de kerncentrale.

In 1997 werd een actiecomite "Doel 2020" opgericht om te protesteren tegen de afbraak van dit dorp. Het geeft soms een zeer trieste aanblik als je de teksten leest op de muren van afbraakpanden.

Maar gisteren was er een andere sfeer in Doel. Vele kunstenaars hadden de verlaten huizen omgetoverd tot kleine kunstwerken. Daar kwam dan ook veel publiek op af op deze zomerse dag. Goed om Doel weer eens onder de aandacht te brengen.

Niet alle woningen zijn leeg en daar moet wel rekening mee worden gehouden natuurlijk. Iedereen liep maar vrijpostig de verlaten huisjes binnen met grote camara's (ik ook natuurlijk) , maar een enkele woning moest zich daar toch tegen beschermen met een klein bordje "bewoond". In Doel zijn nog 12 huiseigenaren niet onteigend omdat ze dit niet willen. Verder zijn er een aantal huiseigenaren die hun huis wel verkocht hebben maar tot eind augustus nog hun woning mogen huren van de maatschappij. Dan gaat het dus weer opnieuw spannend worden in Doel!!

13 opmerkingen:

Anoniem zei

leuk van je reportage, Caro!
geeft een aardig sfeerbeeld !!
kon er zelf spijtig genoeg niet bij zijn ... net terug van n' vermoeiend maar tof WE in Dublin...

ysabje zei

leuk om je daar even gezien te hebben!
mooie foto's! Ik denk dat veel mensen dezelfde foto's gemaakt hebben. Je kan gelijkaardige dingen zien op mijn blog subiet... ;-)

Unknown zei

@Ysabje Ja ik zei het je al, het was daar struikelen over de fotografen. Toch vond ik het indrukwekkend om gezien te hebben. Misschien nog eens ooit een dagje terug als het daar echt helemaal rustig is. Dan zal de sfeer nog beklemmender zijn denk ik.

An zei

Ben er nog nooit geweest, in Doel. Lijkt me een beetje spookachtig.
Ik heb al enkele albums laten maken, telkens met Extrafilm en was wel tevreden over het resultaat. Nu heb ik een album gemaakt over de vakantie van de dochters met de grootouders. Ik wilde de bestanden dit weekend doorsturen en er liep wat mis met het programma. Ik maak telkens per pagina 1 jpgbestand waarop ik zelf de foto's indeel en voorzie van een achtergrond. En ineens lukte het niet om dat in het album geplaatst te krijgen. Ik kon de oorspronkelijke indeling van de pagina's niet verwijderen. Misschien kan het wel nog maar het was mij toch niet meteen duidelijk hoe het zou moeten. Ik ben dan maar een andere afdrukservice gaan zoeken. Ik zat vast aan het formaat van 20x20 wat ik nergens anders vond. Kwam dan terecht bij Spector waar het een boek is van 20,5x20,5. Heel gebruiksvriendelijk en ik kan de albums afhalen bij de Spector-fotograaf hier in het dorp. Alleen jammer dat ik de 20% korting bij Extrafilm nu ben misgelopen. Voor 3 albums loopt dat toch aardig op. En ook nog effe het resultaat afwachten.

Harry de Rooij zei

Mooie reportage. In Naarden op het Foto Festival was ook een tentoonstelling gewijd aan DOEL Er hingen ook foto's van Erik O tussen.

Kris zei

Zalige foto van die twee kindjes, zittend voor de deur. Dit zijn bijna reportagebeelden die de situatie daar beeldend weergeven. Ook knappe tekst erbij.

Erwin Acke zei

Mooie sfeerbeelden van dit dorp met een triestig lot.

ysabje zei

we kijken anders naar dezelfde dingen, maar soms ook heel erg hetzelfde. Als je de foto van 'bewoond' ziet...

P-TER zei

Een knappe reportage Caro !
Ik kijk het meest uit naar
die kinderen voor die deur!
@ Ik fotografeer met een Nikon D80
en de foto's zijn genomen met mijn
telelens 70-300, op statief!
(je kan dit telkens onderaan de
foto's lezen bij de tags.)
Gr.
P-TER

Anoniem zei

Sfeervolle foto's zijn dat. Doel voegt zich in een lange traditie van dorpen die opgeofferd werden voor de havenuitbreiding. Voor de mensen die hierdoor moesten verhuizen hebben ze in Antwerpen zelfs een aparte wijk gebouwd (Luchtbal). Op zich is het natuurlijk niet leuk je oude, vertrouwde omgeving te moeten achterlaten. Anderzijds dient gezegd dat de vergoeding die men krijgt doorgaans ruim bemeten is. Het huisje van mijn grootouders bijvoorbeeld moest wijken voor de aanleg van een drukke viervaksbaan. Met de centen van de onteigening konden ze hun laatste jaren samen doorbrengen in een erg mooi rusthuis. Voor zover ik daar zicht op heb, voelden ze zich daar best gelukkig.

Anoniem zei

Als ik jouw foto`s en die van Eric zie moet ik daar ook dringend eens naar toe.
Mooie reeks Caro

Rulan zei

Mooi werk, voornamelijk de foto met de kinderen kan me bekoren.

Artemysia - zei

Mooie foto's!
Ik ben blij dat ik 'mijn' werk hier zomaar tegenkom :)
De foto op zeildoek met de kindjes is nl van mijn hand. Wij wonen nog steeds in Doel, rechtover de woning waar mijn werkje hangt.
Het zijn trouwens mijn 2 jongens die erop staan...

Bedankt voor deze mooie reeks van Doel...
Martine