maandag 15 december 2008

Oude foto's

Deze muur is helaas alles wat er in Eindhoven rest van een sigarenfabriek die eens zeer bekend was en waar mijn opa een groot deel van zijn leven de administratie deed. Als ik goed ben geinformeerd zat achter deze muur juist de kantine en dan zie ik in gedachten daar mijn opa zitten met zijn broodtrommeltje. In zijn vrije tijd was hij amateurfotograaf en ik ben heel blij dat ik zijn fotoboeken heb gekregen. Want naast veel familiefoto's maakte hij prachtige portretten en natuurfoto's. Met een van zijn natuurfoto's heeft hij zelfs een keer een prijs gewonnen. Ook opmerkelijke zaken als een auto die in brand is gegaan of de Graf Zeppelin die in 1936 over Eindhoven vloog ontgingen hem niet.
Maar wat nu zo erg is, is dat een aantal van die foto's sterk aan het verslechteren zijn. Het zijn vooral diegene die een sepiakleur hebben en niet de zwart-wit foto's. Ik heb geen idee wat het verschil van die twee procedees is, want het is niet tijdgebonden. Dus het zijn niet de oudste foto's die aan het verslechteren zijn. Mijn opgave voor deze kerstvakantie is dus de foto's scannen en digitaliseren voor er ergere schade is. Maar het lijkt me fijn werk. Ik kijk er al echt naar uit om al zijn foto's een voor een beter te bekijken, vooral zijn zelfportretten want dat deed hij ook wel eens.

10 opmerkingen:

Martine zei

Dat is een schat aan archiefstukken die je daar in handen hebt. Maar vlug scannen, zou ik aanraden!

Susanne Stoop zei

Een prachtige erfenis, het fotoarchief van je opa.

Wat betreft je vraag over blurb: je hoeft je boek niet in de book store aan te bieden.

Anoniem zei

ben benieuwd naar wat je nog laat zien van je opa.

Die muur is trouwens een geweldige achtergrond voor een portret.

groet ,

Xa4

Erwin Acke zei

Fototalent wordt hier over de generaties doorgegeven. Iedere generatie heeft echter wel zijn eigen techniek.

Rudi zei

Spannend om zo zijn fotoboeken uit te pluizen neem ik aan. Wie weet welke verrassingen je nog zal tegenkomen!
Belooft een mooi tijdsarchief te worden, de foto van de wagen is een knap voorbeeld.

Anoniem zei

Die scanner zal overwerk moeten doen !
Ben daar ook al een tijdje mee bezig geweest
en het bijwerken van die foto's
daar kruipt er veel werk in.
Veel succes ermee!
Gr.
P-TER

Koen zei

Moet fantastisch zijn om in die fotoboeken te neuzen. Een waardevol archief waarvan je af en toe iets mag laten zien hoor! Zou heel leuk en informatief zijn!

Anoniem zei

Leuk dat je nog zoveel foto's van je opa hebt! Wel een hele klus om ze in te scannen! Succes ermee!

Anoniem zei

aansluitend bij onze ontmoeting vandaag een kijkje genomen op je blog en erg toffe dingen gezien!
groetjes
MJ

LAMP (hobbyfotograaf) zei

Dag Caro
Dat merk van sigaren ken ik... ooit in mijn jeugdjaren die sigaartjes (de dunne sigaartjes) gerookt (nu al jaren geen roker meer) maar ik herinner mij dat het zeer welriekende sigaren waren...

Uit zo'n fotoboek (erfstuk) kan je wellicht prachtige fotomomenten terug zien...met die foto's kom je vaak ook veel te weten over wat de "samenleving" bezig hield... meestal is dat een verrassing om te zien...

Lamp