donderdag 15 november 2007

De eerste vorst

Vanmorgen waren er de eerste tekenen van een winter op komst. De nachtvorst had zijn sporen achter gelaten en de natuur een klein beetje wit getekend.
Deze klimop lag in de schaduw en genoot nog niet van een stralend ochtend zonnetje. Ik had de camera op 400 iso gezet. Hoger wil ik eigenlijk niet gauw gaan, omdat ik bij iso 800 toch soms echt al wat ruis zie. Maar misschien kijk ik te kritisch. In ieder geval kreeg ik bij iso 400 een diafragma van 5.6 en een sluitertijd van 1/40. Dat is een erg lange sluiterijd en gelukkig had ik mijn imagestabilisatielens op de camera zodat het nog een beetje goed gegaan is bij deze foto. Toch is hij niet zo scherp als ik had gewild. Maar dat zie je enkel als je hem op 100% bekijkt. Verder is het een mooi beeld vind ik en dat is toch soms net zo belangrijk als perfect scherp.

3 opmerkingen:

Martine zei

Ja, de charmes van de winter. Hele mooie foto, Caro. Misschien moet ik toch eens naar de kruidtuin op het vroege uur...

Carola Rummens zei

Dank je Martine, maar hij is dichterbij genomen dan de kruidtuin. Het was op een wandelingetje met de hond langs de tuintjes van de buren!!!
Maar als de eertse sneeuw is gevallen wil ik nog wel eens graag met je terug naar de kruidtuin voor een sfeerplaatje.

Martine zei

Hallo Caro, het hekje in de kruidtuin bevindt zich tussen de verzonken tuin en het deel met de fruitbomen. Waarschijnlijk ben je er al 10 keer aan voorbijgelopen. Ik ook trouwens, maar het was pas deze keer dat het me opviel omdat het licht er toevallig zo mooi op stond. En dat het nu maar eens sneeuwt!