zondag 4 maart 2007

Maansverduistering

Zaterdag 3 maart om 22.30 uur begon de maan door de schaduw van de aarde te schuiven en konden we getuige zijn van een totale maansverduistering. Even was het nog onzeker die avond of het weer ons niet in de steek zou laten. Om 21.00 uur was de heldere hemel ineens zwaar bewolkt en viel er een fikse hagelbui. Een half uur later was de lucht gelukkig weer opgeklaard.
Het was nog niet makkelijk om de goede instellingen te vinden om de maan te fotograferen. Natuurlijk had ik mijn telelens (300mm) buiten op een statief gezet. Ook heb ik gewerkt met de zelfontspanner, om ook maar iedere bewegingsonscherpte te voorkomen. Maar welke belichtingstijd is het beste. Als snel bleek dat je niet te lang moet belichten. Ik kwam uit op een manuele instelling van de sluitertijd op 1/320 sec en diafragma 8.
Toen de maan volledig verduisterd was rond 23.45 uur, was hij te zien als een prachtige rode bol. Ook daar heb ik foto's van genomen die ik wel langer moest belichten. Bij een sluitertijd van 1 seconde had ik toch behoorlijk was ruis ondanks dat ik het ruisonderdrukkingssysteem had aangezet. Die laatste foto heb ik dan ook maar niet bij de serie hieronder gezet. Maar het schouwspel was prachtig.




Geen opmerkingen: