Zoals beloofd een paar foto's van mijn uitstap naar Antwerpen afgelopen zondag. Het Fotomuseum had o.a. een tentoonstelling van marie-Francoise Plissart en Gerald Dauphin die erg interessant waren. In het Fotomuseum moesten echter alle tassen en ook camera's in een kluisje, maar in het museum van Schone Kunsten mochten we bijna overal fotograferen. Het leuke van dit museum vond ik dat ze haar beeldencollectie tussen de schilderijen had geplaatst waardoor je een aangename afwisseling in de inrichting kreeg.
Er was deze keer ook een aparte tentoonstelling van "Busten", het borstbeeld in de Nederlanden van 1600-1800. Dat waren wel zalen enkel met busten. Je merkt direct het vershil in opstelling. Eerst mocht ik daar wel fotograferen (ik had het netjes gevraagd) tot de dienstdoende bewaker snel weer op mij af kwam met zijn regelement. Hij had inmiddels de kleine lettertjes gelezen en de camera mocht daar dus niet gebruikt worden. Maar toen had ik al twee foto's gemaakt. Voor mij ook de interessantste van de hele expositie die voornamelijk bestond uit klassieke wit marmeren busten. De eerste foto is een klassiek beeld van een vrouw of godin in een of andere gekleurde steen, waar een mooi rood licht op was gezet. De ander een modern terracotta beeld dat gewoon zo mooi rood was en daardoor en door zijn alledaagse portret van een werkman zo opviel tussen de klassiekers.
De foto boven is genomen op iso 400 en diafragma 2.5. De onderste beelden zijn op iso 800 en diafragma 3.5. Allen met de 50mm 1.8 lens deze keer.
Er was deze keer ook een aparte tentoonstelling van "Busten", het borstbeeld in de Nederlanden van 1600-1800. Dat waren wel zalen enkel met busten. Je merkt direct het vershil in opstelling. Eerst mocht ik daar wel fotograferen (ik had het netjes gevraagd) tot de dienstdoende bewaker snel weer op mij af kwam met zijn regelement. Hij had inmiddels de kleine lettertjes gelezen en de camera mocht daar dus niet gebruikt worden. Maar toen had ik al twee foto's gemaakt. Voor mij ook de interessantste van de hele expositie die voornamelijk bestond uit klassieke wit marmeren busten. De eerste foto is een klassiek beeld van een vrouw of godin in een of andere gekleurde steen, waar een mooi rood licht op was gezet. De ander een modern terracotta beeld dat gewoon zo mooi rood was en daardoor en door zijn alledaagse portret van een werkman zo opviel tussen de klassiekers.
De foto boven is genomen op iso 400 en diafragma 2.5. De onderste beelden zijn op iso 800 en diafragma 3.5. Allen met de 50mm 1.8 lens deze keer.
6 opmerkingen:
Dag Caro
Dit is een nuttige tip... een bezoek aan het fotomuseum te Antwerpen en "Schone kunsten"! MOET ik ook eens doen en dat heb ik, al zo vaak "gezegd" maar ik ben nog niet toegekomen... Die 50mm is een degelijk lens ... waarom ik mijn 50mm niet of zeer weinig gebruik is wellicht de gewoonte om te zoomen. Telkens je de 50mm gebruikt moet ik vaststellen dat ik het resultaat goed vind. Ik weet dat er ooit een bekende fotograaf was.... (naam vergeten) die enkel en uitsluitend fotografeerde met een 50mm lens.Ik heb het al moeilijk als ik één dag, mezelf verplicht om maar één lens mee te nemen...Vraagje : Is de ruis nog aanvaardbaar met 800 ISO...?
groeten
Lamp
Ja bij iso 800 gaat het, maar al echt zichtbaar als je kritisch bent. Zeker in de partijden met weinig licht. Iso 1600 vind ik eigenlijk niet aanvaardbaar bij de EOS 400D. Maar ja soms moet je helaas. Maar zowel iso 800 en 1600 zie ik liever niet op A4 afgedrukt.
@Lamp: Dat was Bresson die uitsluitend een 50 mm gebruikte.
Caro, die onderste beeldje zijn knap gefotografeerd. Ik ben al ingeschreven voor het Vlaams Parlement. Niet te lang wachten als je mee wil, ik denk dat er veel kandidaten zijn. Van onze club zijn we dan al met 5.
Dag Caro
momenteel loopt er een gedachtenwisseling op BD, over de 50mm van Canon 1.2 en 1.4 (1.8) en verschilpunten (de link hiernaar toe vind je op mijn blog) ... lijkt mij nuttig om u dat te laten weten...
groeten Lamp
Wat een mooie sneeuwfoto's (was even niet in het land en de sneeuw gemist dus...).
Vervelend, hé, als je je camera moet achterlaten - ik kan dan mijn bezoek meestal niet 'gerust' afronden...
Die bewakers in musea: ze moesten ze afschaffen. Dan konden we af en toe nog eens iets meenemen voor thuis aan de muur... Mooi uitgelichte buste!
Een reactie posten