maandag 26 november 2007

Zoom Experience 2007













Zaterdag hebben we een fantastische dag gehad op de eerste grote fotografiebeurs georganiseerd door het blad Zoom in Utrecht. Het aantal bezoekers was enorm, ik denk enkele duizenden. Dat betekende bij de vele activiteiten soms dringen om een plaatsje. Er was vanalles te fotograferen en er waren vele stands op het bebied van fotografie en velen hadden leuke aanbiedingen.
Ik had deze dag eens de kans om mijn nieuwe Sigma opzet flitser (EF-500 DG ST) uit te testen. Alle activiteiten waren immers binnen in de Jaarbeurshal.
Het was in het begin erg zoeken naar de juiste instelling om een voldoende krachtige flits te krijgen. Het bleek dat ik toch echt de iso moest verhogen naar minstens 400 om een acceptabele sluitertijd te halen bij de scaters. Ook heb ik nog de kracht van de flitser in het menu twee stapjes hoger gezet. Zo kon ik werken met in ieder geval nog een sluitertijd van 1/200 wat wel minimaal is om snelle objecten te fotograferen. Toch is het resultaat mij een beetje tegen gevallen. Het zijn in het algemeen grofkorrelige opnamen geworden. Maar wat kan ik verwachten van een opzetflitser, dat weet ik eigenlijk niet. In ieder geval was de interne flitser van de EOS helemaal geen optie heb ik uitgetest. Die was of te zwak of veel te direct als het om foto's ging die dichtbij werden genomen.

Hieronder drie foto's die voor mij het verschil aardig weergeven tussen een foto gemaakt met mijn opzetflitser (de bovenste twee) en een foto die gemaakt is met een verbinding tussen mijn camera en een softbox (onderste). Dat laatste werd ook gedemonstreerd en dat was erg leuk. Het verschil is in de verkleinde versies misschien niet zo duidelijk, maar de onderste foto die met de aansluiting op de softbox is gemaakt heeft geen hinderlijke ruis, de andere wel.















1 opmerking:

Martine zei

Vooral de onderste rechts vind ik goed geslaagd . Er zitten mooie schaduwen op het model en de kleuren zijn erg warm. De foto bovenaan rechts vind ik een beetje "platjes", de armen en gezicht zijn wat overbelicht en doordat je de flits gebruikte zit er te weinig relief in. Toch goed geprobeerd en je leert altijd bij door dingen uit te testen. Groetjes, Martine