zaterdag 1 september 2007

Boomgaard

Eind augustus, begin september hangen de appels weer rijp aan de bomen. Vandaag was het een prachtig zonnige ochtend en ik wist dat ik bij de boomgaard in Werchter dan het beste licht op de appels zou hebben. Toch was een mooi zonnetje ook een handicap. Het gaf harde schaduwen op de appels. Menigmaal dus maar even gewacht tot een wolkje voor de zon zat om een mooier effect te hebben. Je kan ook een invulflits gebruiken natuurlijk, maar dat verandert toch vaak de kleuren.
Ook weer mijn polaroidfilter geprobeerd. Toch moet ik zeggen dat hij de foto toch wel behoorlijk donkerder maakt, waardoor je verlies van detail in de donkere gedeelten krijgt zoals je hierboven kunt zien. De lucht is prachtig dat geef ik toe. Toch kun je een vergelijkbaar effect krijgen door 3/4 stop over te belichten. Voordeel is dat ik dan wel detail in de donkere gedeelten hield. Ik heb dat eerder beschreven in 'lucht'.


Bij deze foto voor het eerst een geheel manuele instelling gedaan. Vaak kiest mijn camera een te donkere instelling. De eertse foto die ik van deze appel maakte koos ik voor diafragma 5.6 om een onscherpe achtergrond te krijgen. De camera koos daar een sluitertijd van 1/400 bij hetgeen veel te donker uitpakte in de foto. Ik heb toen zelf in de M stand gekozen voor de sluitertijd van 1/250. Dat gaf een veel te heldere foto, maar ik was goed opweg om mijn camera een beetje te corrigeren. Uiteindelijk is deze foto genomen in de manuele stand met diafragma 5.6 en een sluitertijd van 1/320

2 opmerkingen:

LAMP (hobbyfotograaf) zei

Jouw appeltje voor de dorst...

Scherp,scherper,en bij jouw foto is het "scherpst" ! Dit valt mij direct op ! Ik hou van jouw analyse bij je foto's, Caro jy houdt dit allemaal zeer nauwgezet bij... Wat instellingen betreft heeft de 400D ook een "persoonlijke voorkeuze instelling" zodat de neiging van de camera voor te donkere opname kan bijgestuurd worden (beter bijsturen bij de opname dan achteraf in de digitale doka)... maar jij hebt het probleem vakkundig (wiskundig)goed bijgestuurd !

Fraai fotowerk Caro !

groeten

Lamp

Carola Rummens zei

Ja ik ben wel een fan van scherpe foto's hoewel bewust onscherp soms ook mooi kan zijn natuurlijk.
Over die persoonlijke voorkeuze instellingen van de EOS heb ik in de manual gelezen, maar het nog niet uitgeprobeerd. Ik zal me er eens in verdiepen.