maandag 7 januari 2008

Mos

Op een muurtje kwam ik dit zeer kleine mosje tegen. In de zon stond ze mooi te glanzen. Maar om het net zo mooi op de foto te krijgen als ik het zag was nog niet zo gemakkelijk. Zeker weer de extensiontubes moeten gebruiken, maar het was allemaal zo klein dat het manueel scherpstellen een hele klus was. De steeltjes zijn niet langer dan 2 centimeter en de knopjes zijn juist zo groot als een speldenknopje. Beter dan dit ben ik dan ook in 30 pogingen niet gekomen. De iso stond op 400 en toch haalde ik op de automaat bij mijn eerste pogingen maar een sluitertijd van 1/50 bij diafragma 5.6. Naar iso 800 wilde ik beslist niet. Manueel heb ik toen eigenwijs ingesteld op 1/100 (snellere sluitertijd omdat ieder windzuchtje de steeltjes liet trillen) en diafragma 6.5 (voor een klein beetje meer scherptediepte). Gek genoeg ging dat best wat belichting betreft. De scherptediepte is nog steeds niet groot, maar al iets beter. Conclusie: als de automaat je niet bevalt probeer dan toch zelf eens wat manueel uit.
Wie geinteresseerd is in mossen kan eens een kijkje nemen op de website van Natuurpunt:
http://www.natuurpunt.be/
Bij activiteiten zul je een aantal wandelingen met gids vinden in Vlaanderen de komende maanden die speciaal gericht zijn op het bekijken van mossen.

4 opmerkingen:

Martine zei

Dit is anders wel een hele knappe foto geworden. Met tedere kleuren, vooral die zachte achtergrond is speciaal. Dat digitaal werken heeft toch nogal een voordeel als je wil experimenteren.

LAMP (hobbyfotograaf) zei

Dag Caro

Geduldig werkje als ik het zo allemaal lees, maar het resultaat is toch is erg fraai en zoals Martine zei, de achtergrond maakt je foto ook bijzonder mooi... maar waarvan ik verbaasd ben (in positieve zin) is het gebruik van je extensiontube..! Ik wil daarover wel mat meer info aub...bij welke soort lenzen past dit niet en voor welke onderwerpen ( hoe klein of groot) kan je die voorzetlenzen gebruiken...,

vr groeten
Lamp

http://lampfotografie.blogspot.com/
http://oorkrabbeltjie2.blogspot.com/

Carola Rummens zei

Hallo Lamp

Extensiontubes zijn geen voorzetlenzen. Ze zijn hol dus hebben geen enkel effect op je eigen lens.
Ik heb ze gekocht van het merk Soligor en ze bevallen mij heel goed. In de set zitten drie maten: 12/20/36 mm. Ik had voor deze foto de 36 mm tube tussen de camera en de 28-135 mm lens gedaan. In principe kan je alle drie de tubes ertussen zetten, maar dan zal je een statief moeten gaan gebruiken, want dan wordt het een zware constructie.
Ik weet niet voor welke lenzen je ze niet kan gebruiken, maar voor alle lenzen die ik heb van Canon kan ik ze gebruiken. Dus dat is een heel ruime keuze van mogelijkheden.
Ze zijn wel merkgebonden. Jij fotografeert ook met Canon meen ik dus je moet wel extensiontubes voor Canon kopen. Bij fotokonijnenberg zijn ze ongeveer 150 euro op dit moment.

LAMP (hobbyfotograaf) zei

Dag Caro

bedankt voor je info ivm de exentiontubes
Het zijn dus ringen die dan eigenlijk de brandpuntafstand veranderen en zo te zien ben jij over her resultaat tevreden. En Ja fotokonijnenberg ken ik, ik ben daar ook klant, is wel 160 km verplaatsen maar voor een belangrijke aankoop is dit te verantwoorden
Thanks
vr gr

Lamp