maandag 14 mei 2007

portret van een hertje

De uitstraling van een hertje blijft toch altijd vertederen vind ik. Niet ver van ons huis is een hertenkamp en ik mag er graag even langs lopen. Vandaag was het al laat eer ik er langs kwam en bovendien een zeer bewolkte avond. Ik had mijn telelens meegenomen en die kwam goed van pas, omdat het een beetje schuwe dieren zijn. Ze staan zelden aan de hekken als je geen brood bij je hebt. Ik had mijn iso waarde bewust niet al te hoog gezet, op 400 iso, maar wel 1/3 stop overbelicht. Ik wilde niet te veel ruis in de foto. De sluitertijd die de camera koos was 1/60 met een diafragma 5.0. Die sluitertijd is zeer langzaam om uit de hand te nemen bij slecht licht en ook nog eens op bijna maximale telestand. Toch moet ik zeggen dat het resultaat mooi scherp is waar ik het gepland had, nl. de kop van het hert. Ik denk dat dat niet geheel het gevolg is van een vaste hand, maar voornamelijk ten gevolge van de imagestabilisatie van de lens. Verder geeft deze lens een mooi onscherpe achtergrond.

Geen opmerkingen: