vrijdag 14 december 2007

De Demer

De Demer met zicht op de kerktoren van Betekom

Een van mijn favoriete plekjes om te wandelen is de Demer. Vandaag was het een koude mistige dag en dus heerlijk wandelweer. Het heeft de afgelopen weken veel geregend en de waterstand moet hoog geweest zijn in de Demer. Nu was hij weer behoorlijk gezakt en was de schade zichtbaar die het water heeft aangericht aan de oevers van de Demer. Hele stukken oever zijn weggeslagen en de bomen die eens op de oever stonden staan nu triest in het water.
Ik zet niet vaak een kleurenfoto om in zwart wit. Toch had ik deze keer het gevoel dat de sfeer van de koude mistige dag beter uitkwam in zwart wit.
Nu zijn er verschillende manieren om een foto om te zetten in zwart wit. In photoshop kun je bij 'image' kiezen voor 'mode' en dan 'grayscale'. Een foto die op deze manier in zwart wit is gezet, is in het programma Microsoft Paint niet goed te verkleinen. Er komt dan een vreemd soort raster van vierkantjes over de foto te liggen. De reden daarvan ken ik niet.
Er is nog een andere manier in photoshop om de foto zwart wit te maken. Kies voor een nieuwe aanpassingslaag en dan 'hue/saturation'. Zet de saturation (verzadeging) op -100 en de foto staat in zwart wit. In Paint kan de foto nu zonder problemen kleiner gemaakt worden.



2 opmerkingen:

Martine zei

Hallo Caro, inderdaad een triestige mistige dag, maar toch heb je er een mooie foto van gemaakt. Tenerife was inderdaad een stuk warmer dan hier. Elke dag zon, geen druppel regen, temperatuur ong. 23-24 graden, warm zeewater,...enz...Ik moet nu studeren voor het examen Engels, maar daarna zal ik mijn foto's uitselecteren en wat laten zien.Groetjes, Martine

LAMP (hobbyfotograaf) zei

Dag Caro

zwart wit is opnieuw aan de orde ...?
misschien wil je mijn bewerking eens becommentariƫren (zie hier de link)

http://lampfotografie.blogspot.com/
vriendelijke groeten

Lamp
Hobbyfotograaf