dinsdag 14 augustus 2007

Hofje in Aarschot












Zoek de verschillen zou de eigenlijke titel moeten zijn. Helaas zul je de foto's moeten vergroten om de verschillen werkelijk te zien.
De eerste foto is genomen met een UV filter met een sluitertijd van 1/125 en diafragma 13. Diafragma 13 had ik zelf gekozen om zowel de prachtige bloemen op de voorgrond als het huisje scherp te krijgen.
Bij de tweede foto is het UV filter dat enkel de UV stralen wat weg filtert en verder dient ter bescherming van mijn dure lens, vervangen door een polaroid filter. Ik heb een B&W filter gekocht, hoewel ook Tiffen deze polaroid filters op de markt brengt. B&W is ietsje duurder dan Tiffen, of hij werkelijk beter is weet ik niet. Het verschil is wel te zien. De lucht van de tweede foto is duidelijk een stuk blauwer, hetgeen je van dit filter ook mag verwachten. Het kost je wel een beetje lichtintensiteit en sluitersnelheid. Deze foto is genomen bij 1/160 en een diafragma van 8.0. Had ik hem bij diafragma 13 genomen dan had ik nog slechts een sluitertijd van 1/50. Gevolg is wel dat in de tweede foto niet meer de voor en achtergrond scherp zijn. Geen scherpe bloemen meer dus.
Als je de camera niet op een statief zet is het blijkbaar ook erg moeilijk om meerdere keren dezelfde positie in te nemen. Ik vind de hoek van waaruit foto 1 is genomen eigenlijk de beste, hoewel de lucht van foto twee natuurlijk heel mooi is.

Geen opmerkingen: