vrijdag 29 juni 2007

Etalagepoppen

Gisteren gaan winkelen met mijn dochter. Zij had alleen oog voor mooie kleren en ik alleen voor mooie etalagepoppen. Ik heb wat met die poppen. Ze zijn vaak zo perfect mooi en staan stil, dat ook natuurlijk. Had ik in een eerder blog al een paar mooie poppen gefotografeerd die buiten stonden, vandaag stonden ze echter allemaal binnen. Dat vergt weer enig denkwerk. Geen flitser, want dat geeft nare schaduwen op de achtergrond. Welke witbalans kies ik? Het waren over het algemeen halogeen spots die fel op de poppen schenen. Maar welke witbalans hoort daarbij? Ik heb gekozen voor TL licht omdat het mij nogal fel overkwam. Ik denk dat het wel een redelijk goede keus was. Toch verschilde het per winkel enorm hoe de kleuren over kwamen. Hierboven een voorbeeld van een wel goed gelukte foto. Hij is goed van kleur en redelijk van scherpte ondanks dat er niet geflitst is. Toch valt mij op dat ik bij ISO 400 een sluitertijd van 1/30 heb gekregen. Wat een geluk dat ik een vaste hand heb, want dat is eigenlijk veel te laag om scherp uit de hand te fotograferen. De volgende keer opnieuw proberen en andere instellingen uittesten. Toch heb ik meer foto's die met een relatief lange sluitertijd toch gelukt zijn. De foto hieronder heeft een sluitertijd van 1/50. Hij is wel scherp maar hier vind ik de kleurbalans niet echt geweldig. Je ziet dat het dus per winkel verschillend is hoe de instelling uitpakt.


2 opmerkingen:

Winkeltoonbank.nl zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Winkeltoonbank.nl zei

Hoi Carola, Voor onze webshop gebruiken wij een ISO 400 en een sluitertijd van 1/30. Wel hebben we dan een statief en lampen die daglicht nabootsen. Succes met fotograferen!